onsdag 3 december 2014

Julkalender lucka 3 - Julklappiga plagg

Här under lucka nummer 3 tänkte jag, BraLLan, passa på att visa ett litet julplagg – en paketklänning där jag sytt fast satin-band!
Förutom denna strålande tut bjuder Liandlo på 15% i hela butiken fram till midnatt, uppge kod ”jul1”.


Under cardbox number 3 it´s my turn, BraLLan, to show of a cute christmas outfit - a parceldress with satin ribbon!

I detta exempel har jag gjort en klänning, men det går ju lika bra med en tröja, body eller något annat. Tänk bara på att om du använder satinband så blir plagget stumt där själva bandet går. Jag valde att göra en knäppning i halsen så att påklädningen skall kunna underlättas.

In this example I´ve made a dress, but you can just aswell make a shirt, onsie or something else. Just have in mind that if you use satin ribbons th fabric looses its stretch where the ribbon is applied. I shose to ad buttons in the neckline to make dressing easier.

Tygerna är inköpta på Stoff&Stil. Satinbandet är deras röda 38 mm breda band och velouren är deras koksgrå strechvelour. Som kantband har jag använt mudd i färgen koksgrå melerad. Även dubbelhäftande mellanlägg (vlisofix) är köpt på Stoff&stil. Senare i denna tutorial använder jag dessutom rivbart mellanlägg (totally stable) som jag köpt av Bibbis Textil

The fabrics I´ve used are from Stoff&Stil. The satin ribbon is the 38 mm wide one and the plush fabric is the charcoal gray stretch plush. The two sided iron on interfacing (vlisofix) is also från Stoff&Stil. Later on in the tutorial I am also using a tear away iron on interfacing (totally stable) from Bibbis Textil.

Första steget, efter att jag klippt ut mitt klänningsmönster, är att stryka fast dubbelhäftande mellanlägg på satinbandet. Tänk på att ha koll på temperaturen på strykjärnet så att satinen inte förstörs. Jag körde med två prickar.

First step, after cutting out the pattern, is to iron on the vlisofix to the satin ribbon. Be careful not to set the iron to high as it can melt the ribbon. I set the iron to two dots.

 Mitt framme lät jag banden fortsätt utan mellanlägg. Det är de som senare skall knytas till rosetten. Framme på plagget lät jag ett satinband gå rakt över (det som knyts), men jag struntade i det på bakstycket så att klänningen skulle få lite strech på någon del av plagget. Den måste ju bli bekväm också, inte bara snygg!

At the front i let the ribbons continue without interfacing, these ribbons make the bow later on.
I let one ribbon go from side to side on the front but not on the back, to reclaim some of the stretch. The garnment has to be comfortable to, not just pretty.

När satinbandet strukits fast så strök jag totally stable på baksidan. Detta gör att den strechiga velouren håller sig stabil när man syr och inte drar sig. Det är mycket bra att använda när man syr applikationer eller skall sy fast fickor eller liknande.

When tha satin ribbons have been ironed on, I iron on the totally stable on the back. This helps to keep your work stady and gives you a nice end result. This is a good help when you make pockets or appliques.

 Själva applikationssömmen syr jag fast med hushållsmaskinen. Jag har bytt till en genomskinlig pressarfot så att jag har bättre koll. Bredden på zickzacken har jag på 3,5 och tätheten nästan 0. Jag har även sänkt trådspänningen till 2. På så sätt dras övertråden ner till undersidan och syns inte på framsidan.

I fasten the ribbon with a household sewing machine. I switched to a see though presser foot so i can see what I am doing. The seam width is 3,5 and density almost 0, i have also lowered the tension on the upper thread to allow it to me brought down to the back by the lower thread, this gives a nice satin like seam.
Sedan tog jag hjälp av sonen för den roligaste uppgiften av allt; att dra bort det rivbara mellanlägget på baksidan.

I then was assisted by my son for the fun part of removing the tear away interfacing on the back.

Lycka till när ni gör er egna och tack för att jag fick vara med.
Med vänliga hälsningar

Good luck making it your own and thans for letting me be a part of this.
With love

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar